Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesLogistiek
FOB kosten en Bill of Lading
FOB kosten en Bill of Lading

Waarom FOB kosten grotendeels vervallen door FCA/EXW gebruiken

Kenny Lipman avatar
Geschreven door Kenny Lipman
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Bij Cargomate is het standaard om met zeevracht gebruik te maken van de incoterms FCA of EXW en (bijna) nooit FOB. De uitleg voor deze incoterms vind je hier: Welke incoterm moet ik afspreken met mijn leverancier?

Er zijn twee manieren om je goederen met zeevracht te verschepen, namelijk FCL (Full Container Load) of LCL (Less than Container Load). Bij FCL vul je een container met de goederen van één bedrijf. Bij LCL vul je een container met de goederen van meerdere bedrijven. Normaal gesproken zouden heel veel bedrijven geen hele container kunnen vullen, waardoor ze een zending moeten boeken in een LCL container. Dit is duurder dan een FCL container. Cargomate zorgt ervoor dat jouw zending een FCL container wordt, door zendingen van verschillende bedrijven te combineren en op die manier een hele container te vullen, met lagere kosten.

De voordelen die we behalen door FCL met Cargomate te verschepen.

Het enorme besparen op FOB kosten. Als je LCL verscheept dien je de goederen FOB aan te leveren, de kosten hiervoor kunnen flink oplopen en betaal je aan de leverancier of aan de forwarder. Dit zijn namelijk de kosten die je maakt om je goederen in de container en vervolgens op het schip te laden. De partijen die dit regelen zijn onafhankelijke partijen en vragen hier dus veel voor. Bij FCL regelen we zelf de container, vullen deze met alle goederen, laden deze zelf het schip op en vervolgens verdelen we de minimale FOB kosten hiervoor over de gehele container die we verwerken in het CBM tarief.

Je weet dat jouw goederen in goede handen zijn. Een container bij Cargomate is alleen gevuld met jouw goederen en die van andere Cargomate leden. Dit betekent dat wanneer de container in de haven arriveert deze rechtstreeks overgehaald wordt naar ons warenhuis om daar alle zendingen klaar te maken voor uitlevering. Dit scheelt tijd, kosten en vermindert het risico op schade of kwijtraken van de goederen enorm. Bij LCL zijn er vaak bedrijven die voorrang krijgen of prioriteit hebben op andere bedrijven en wordt er veel heen en weer vervoerd waardoor je vertraging oploopt.

"Hoe zit het met de Bill of Lading?"

De Bill of Lading is een officieel verschepingsdocument dat aangeeft dat de goederen zijn ontvangen in een acceptabele conditie en klaar zijn om verscheept te worden. Er staat op aangegeven waar de lading uit bestaat, van en naar welke haven er verscheept wordt, en wie de afzender en ontvanger is. De Bill of Lading van de gehele container met daarop alle zendingen ontvangen wij van de rederij. We maken in onze eigen systemen onderscheid tussen welke goederen eigendom zijn van welk bedrijf.

Een B/L kan worden aangeduid als 'overdraagbaar', wat betekent dat de eigendom van de goederen van de ene partij op de andere kan worden overgedragen tot aan de aflevering. Naast de originele Bill of Lading wordt er gewerkt met Waybills oftewel het referentienummer 21-XXXX-SEA. Op de Bill of Lading staat dat Cargomate als enige de goederen in ontvangst mag nemen als het in de haven arriveert. Zodra wij dit hebben gedaan en alles in zijn volledigheid hebben afgetekend wordt de zending ingeklaard en het eigendom overgedragen en vervoert naar de importeur, jij dus.

In dit artikel van de Evofenedex staat in meer detail welke documenten er bij zeevracht gebruikt worden en wat een Bill of Lading precies is: Documenten bij zeevracht.

Was dit een antwoord op uw vraag?